محققان واریانتهای ژنی مربوط به کنترل وزن بدن را جدا کردند

6 جولای 2021- تیم بزرگی از محققان وابسته به چندین موسسه در سراسر ایالات متحده و چندین کشور دیگر، که با مرکز ژنتیک Regeneron همکاری دارند، چندین واریانت ژنی را که در کنترل وزن بدن نقش دارند، جدا کرده اند. در مقاله ی آنها که در مجله Science منتشر شده است، این گروه نحوه جدا کردن این واریانت ها را شرح داده و در مورد امکان توسعه درمان های مرتبط با چاقی بحث کرده اند. محققانGiles Yeo  وStephen O'Rahilly ، با آزمایشگاه های تحقیقات متابولیک دانشگاه کمبریج، مقاله ایرا با چشم اندازی در مورد این تحقیق در همان شماره از ژورنال ساینس منتشر کرده اند که سرفصل های کار این تیم را نشان می دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که چاقی پیچیده تر از آن است که در نگاه اول به نظر می رسد، درست است که افزایش وزن به پرخوری، خوردن غذاهای نامناسب و عدم ورزش بستگی دارد، اما برخی از افراد بیش از دیگران در معرض خطر چاقی هستند. در این تلاش جدید، محققان به دنبال تفاوت های ژنتیکی بین افراد بودند که ممکن است تفاوت استعداد افراد در افزایش وزن را توضیح دهد.

استخر ژنهای انسانی تقریباً 3 میلیارد جفت باز دارد و تحقیقات قبلی نشان داده اند که اکثر این بازها بین افراد یکسان هستند، فقط چند میلیون واریانت مسئول تفاوت بین افراد هستند و از این تعداد، بسیاری از آنها غیر کدان هستند، به این معنی که آنها هیچ دستورالعملی برای تولید پروتئین در سلولها ندارند. محققان فقط بر روی واریانتهای کدان تمرکز کردند (آنهایی که exome را تشکیل می دهند) ، زیرا فقط آنها هستند که می توانند بر کنترل وزن تأثیر بگذارند. محققان برای یافتن تفاوت در اگزوم، یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی بر روی نمونه هایی از بافتهای 645،626 نفر از ایالات متحده، انگلستان و مکزیک انجام دادند و 16 واریته را که به نظر آنها با افزایش وزن مرتبط بودند، یافتند.

محققان سپس یکی از این واریته ها را در موشهای گروه آزمایش شناسایی کرد و آنها را با موشهای فاقد این واریته مقایسه کردند. پس از تغذیه ی همه آنها با یک رژیم غذایی یکسان و پرچرب، محققان دریافتند که موشهایی که دارای این واریته هستند، تمایل به افزایش وزن بیشتری دارند.

یافته های محققان هنوز مقدماتی است اما آنها به احتمال ابداع درمانهایی اشاره دارند که می توانند بر کنترل تولید پروتئین توسط این واریته های ژنتیکی مرتبط با افزایش وزن، غلبه کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-gene-variants-body-weight-isolated.html